RR WWW - René's Home Site

Treinbelevenissen

Mijn grappige belevenissen in de trein. De meeste zijn bijgedragen en verschenen op de website www.omroephumor.nl en enkele in het boek dat gebaseerd is op die website.

Stootblok

Zomer 1998 heeft de NS de zielige stootblokken ("biels op pootjes") op sporen 1, 2 en 3 op Utrecht CS vervangen door moderne, stalen H-profielen, "high-tech" wonders. Enkele weken daarna komt mijn stoptrein op spoor 3 aan. Ik was nog niet uitgestapt of de trein begon alweer langzaam naar voren te rijden. Al rijdend uitgestapt om de trein met een schok te zien stoppen en een luid sissend geluid te horen. Langs de bok lopend bleek dat er geen machinist meer in zat! Blijkbaar had de machinist trek in koffie.
De trein had zichzelf tegen het nieuwe blok gereden, eentje die wél de noodrem in werking stelt. De oude kon dat zeker niet.
En zo stond de trein luid sissend te wachten op de machinist voor de terugrit...

Op de bok mee

Ik werkte nog een paar dagen in Uitgeest en nam een van de laatste keren de trein terug. Maar ik was wat laat vertrokken, fietste als een gek, zette de fiets in het hok, holde de trappen af en op om bovenaan de sluitfluit te horen en de deuren dicht te zien gaan: te laat. Gaat de deur van de bok open: "Snel, stap hier maar in". Hevig verbaasd maar met een glimlach sprong ik de bok in en deed de deur dicht. "Ga die deur maar door dan kan je lekker zitten." "Ik durf het bijna niet te vragen maar mag ik..." "O jawel hoor." En zo zat ik op de bok de machinist uit te horen over schema's, seinen en de bediening. Met knoppen kan hij de rijsnelheid geven en de trein trekt comfortabel op. Bij het volgende station demonstreerde hij dat er ook een handbediening op zat voor als het wat sneller moest: alle passagiers werden in hun stoel gedrukt!

Zeelandkaart

"Kaartjes astublieft" Ik klap mijn portefeuille open en haal mijn abonnement eruit. De Hoofdconducteur ziet al het plastic en zegt dat hij telefoonkaarten spaart en of ik er nog eentje heb. Jawel, zeg ik en haal er een van 50 gulden uit. "Hoeveel staat daar nog op?" "Een gulden of drie" Hij haalt de kaartlezer uit zijn broekzak en stop mijn telefoonkaart erin: 2,95. "Mag ik hem overnemen?" "O jawel", verbouwereerd van zoveel brutaliteit. Ik krijg maar liefst drie hele guldens en ben de kaart kwijt. Later bedacht ik me dat het een experimentele Zeelandkaart was, waarvan ik het restantbedrag al een jaar gebruikte als gewone telefoonkaart...

In de was

Hoofdconducteur komt langs, in een drukke trein, om kaartjes te controleren. Ipv stempelen zit hij met een balpen een paraaf te krabbelen. Een vrouw vraag daarop "is je knippertje stuk?" waarop het antwoord met een strak gezicht luidt: "zit in de was"!
Even later hoorden we dat zijn fluitje niet in de was zit...

Haagse sjoelbak

In de stoptrein van Leiden naar Den Haag CS. Voor het inrijdsein van Den Haag CS en na geïnformeerd te hebben over het rode sein: "Dames en Heren, wij staan momenteel voor 's werelds grootste sjoelbak. De scheidsrechter is de punten aan het tellen en zodra hij ons vakje heeft gehad zullen wij aankomen te Den Haag CS".

Knop verdraaid

De stoptrein van Amsterdam naar Rotterdam had gestopt op station Bijlmer en de deuren gingen net weer dicht. Een oudere mevrouw en een kind holden door het gangpad van de ene deur naar een andere omdat de eerste deur het niet deed. Helaas, ze kwamen te laat bij de tweede deur aan, de deur waar de Hoofdconducteur gesleuteld had. Hem werd het probleem voorgelegd en hij had nog niets van een defecte deur gehoord maar hij zou er naar kijken. De mevrouw en kind konden meerijden naar Abcoude en daar de trein terug nemen. Ondertussen ging de Hoofdconducteur kijken bij de deur.
Het bleek dat met viltstift de tekst 'Defect' op de deur was geschreven en de tekst 'Openen' en 'Sluiten' boven de knoppen verwisseld. En deze onervaren reizigster trapte erin...

Verkeerde trein

Op station Woerden heeft de trein van 16:20 naar Utrecht CS vertraging en komt eerst de boemel naar Breukelen en Amsterdam van 16:29 langs. Ik dacht dat er een omroepbericht over was geweest, maar zeker weten doe ik het niet. Zelf keek ik even goed op het bord boven het perron.
Het eerstvolgende station is, na de splitsing bij Harmelen, Breukelen. Twee dames die de hele tijd hadden zitten kleppen werden even stil toen ze de machinist de naam 'Breukelen' hoorde noemen. 'he, hoe kan dat nou?'. De Hoofdconducteur werd aangesproken en ze stapten uit om een andere trein naar Utrecht te nemen...

Gemist station en spoor

Station Weesp. Koninginnedag 2000 Omroepbericht op station Weesp: "De trein naar Amersfoort van 13:53 heeft een vertraging van ongeveer 5 minuten. Eerst stopt er op spoor 2 een extra trein naar Almere-Lelystad."
Even later rijdt er wild toeterend een trein met een enorme snelheid langs de perrons.
Omroepbericht: "Herstel van het vorige bericht. Door een misverstand van de machinist is de extra trein naar Almere-Lelystad doorgereden",

Wisseltruuk

Ik nam de stoptrein van Hilversum Sportpark naar Weesp en verder. Op het volgende station, Hilversum "Centrum" bleef de trein vrij lang staan.
Maar plots ging de trein weer terug naar Sportpark! Verbaasde gezichten alom!
Vlak voor het station Sportpark stopte de trein en ging de spanning eraf. Korte tijd later klonk de omroep. Daarin werd uitgelegd dat een wisselstoring de oorzaak van de manoeuvre was. Via een ander spoor - en belangrijker: een andere wissel - zouden we langs Hilversum gaan.
"Tevens excuses voor dit late omroepbericht maar we konden geen werkende omroepinstallatie vinden." !!!
Vertraging: ca. 20 min.

Spooktrein

Ergens in de zomer van 1996 reed ik net als elke dag terug naar huis vanuit Uitgeest. Echter, die keer was het pas om zes uur i.p.v. vijf uur dat ik de trein pakte op spoor 1b waar hij altijd vandaan vertrok (beginstation).
Er stond nog niets op het vertrekbord.
Maar dat komt wel vaker voor.
Het licht was uit.
Maar dat komt wel vaker voor.
Er was verder niemand te zien.
Maar dat komt wel vaker voor.
Hij vertrok niet op het normale tijdstip.
Maar dat komt wel vaker voor.
Dus bleef ik maar wachten. Grappig, de trein uit Alkmaar kwam wel langs. Had ik ook kunnen nemen. De reisplanner op de draagbare computer geraadpleegd: hij gaat zo weg. Nee, toch niet. Jawel met vijf minuten vertraging!
Maar dat komt wel vaker voor.
Verdiept in mijn computer reed de trein door het Zaanse landschap. Totdat ik in mijn ooghoek een station voorbij zag schieten. Ook bij het volgende station werd niet gestopt!
Toen pas werd het me duidelijk.
Maar dat komt wel vaker voor.
Ik zat in een spooktrein!
En dat komt nooit voor!
Gelukkig was het een dubbeldekker met de loc achteraan zodat ik bij de bok kon aankloppen. Betreffende machinist kreeg een hartverzakking: "Jij hoort hier niet te zijn!". En "Ik heb nog omgeroepen". Niets gehoord, zeker speakers stuk.
Maar dat komt wel vaker voor.
De trein ging naar emplacement Watergraafsmeer terwijl ik in Amsterdam Sloterdijk eruit moest. En hij zou nergens stoppen. Nou, een enkeltje Watergraafsmeer dan maar. Dan pak ik de tram wel terug. Voor op de bok de Hemtunnel door en voor Sloterdijk zegt de machinist "als we langs een perron komen stop ik wel voor je". "Op Sloterdijk komt elk spoor langs een perron!"
De trein remde al af en stopte keurig voor een aantal verbaasde treinreizigers die niets op het vertrekbord zagen staan. Bovendien stapte er een burger uit het kleine deurtje van de bok. "Hé, hartstikke bedankt voor de rit! 't Was leuk en jij hebt wat tegen je collega's te vertellen!"
"Ze geloven me nooit, ze geloven me nooit" schudde hij meewarig.
Maar dat kwam blijkbaar wel vaker voor.

Treinlogica

Soms vermoed je een logica achter een omroepbericht, maar welke?
Om 8:00 uur: "Dames en heren, de sneltrein naar Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen, Arnhem, Elst en Nijmegen van 8:03 kan vandaag helaas niet rijden. De eerstvolgende intercity ..."
Om 8:03 uur: "Dames en heren, de sneltrein naar Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen, Arnhem, Elst en Nijmegen van 8:03 kan vandaag" <klik>
Enige momenten stilte en dan: "Dames en heren, hier volgt een rectificatie van het voorgaande bericht. De sneltrein naar Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen, Arnhem, Elst en Nijmegen van 8:03 komt over enkele ogenblikken binnen op spoor 11a."

Sneeuw

Ergens in april 1998 viel er nog een laat pak sneeuw. Vanuit de trein vanaf Schiphol naar Leiden leek het buiten wel Rusland. En ja hoor: hoofdconducteur voor binnenkomst Leiden CS:
"Dames en heren, over enkele ogenblikken zullen wij binnenrijden op Moskou Centraal ..eh.. Leiden Centraal."
Hoofdconducteur bij afremmen langs perron:
"Dames en heren, het is verboden om met sneeuwballen te gooien op de perrons."
Hoofdconducteur bij optrekken uit Leiden CS:
"Dames en heren, het is helaas niet mogelijk om met uw ski's achter de trein te hangen."